Masarykův most, Zbečno

23.05.2011 00:15

ZBEČNO

ZBEČNO (Rakovník) - Masarykův most

Silniční most přes Berounku spojuje obec Zbečno, které leží na levém břehu a kde býval knížecí dvorec Přemyslovců, s nádražím na pravém břehu Berounky. Toto spojení bylo dříve možné jen díky přívozu, který byl při velké vodě či za odchodu ledu znemožněn. Stavbu mostu bylo možno uskutečnit až po vzniku samostatného Československa, a to za vydatného státního příspěvku. Most má tři pole o světlostech 37-50 metrů s betonovými klenbami a byl dostavěn roku 1925. Stavební náklad mostu byl 1 700 000 Kč, k čemuž přispěl stát částkou 600 000 Kč. Most je v krásném údolí Berounky poblíž letního sídla prezidentů v Lánech a byl pojmenován po prvním prezidentovi republiky T. G. Masarykovi.

 Encyklopedie mostů 

Masarykův most ve Zbečně

Trojpolový železobetonový silniční most, postavený v letech 1924–25 nákladem Křivoklátského okresu s přispěním státu a Země České podle projektu Ing. Josefa Harta přes Berounku. Spojuje obec Zbečno se stejnojmennou železniční stanicí a obcemi na levém břehu řeky. Důkladnou rekonstrukcí prošel roku 1994.

 
Nádraží Zbečno stojí na katastru obce Újezd na Zbečnem a s domovskou obcí bývalo spojeno obyčejnou vozovou cestou vedoucí k přívozu přes řeku. V období vysoké vody nebo když „šly ledy", bylo toto spojení přerušeno. Cestující od Berouna museli vlakem až do Křivoklátu a odtud zpět pěšky. Převoz přes řeku ve Zbečně byl řadu pokolení v rukou převozníků Vosyků. K převoznictví, jako k volnéživnosti, nebylo třeba zvláštního povolení, takže je mohl provozovat každý, i neodborník. Skutečnou živností se stalo převoznictví až výnosem ministerstva orby v roce 1874 a od té doby se mohl stát převozníkem pouze zkušený plavec. Převáženy byly osoby i zboží.To však ale v malé míře, například jen to, co se dalo uvézt na trakaři. Přeprava větších nákladů (lihli, stavební hmoty, fůry úrody atp.) probíhala přes brod, ale samozřejmě jen za mírné vody. Problém řešení přepravy přes řeku byl stále naléhavější. Otázka prámu či překlenutí řeky mostem však bylo uvažováno na hlas především v hostinci u sklenice piva. První zmínka o prámu a jeho zřízení byla v obecním zasedání učiněna v roce 1892. Pro značné náklady (a při značném zadlužení obce stavbou silnice) však z projektu sešlo, i přesto, že s dalšími zainteresovanými obcemi (Újezd nad Zbečnem, Sýkořice) a za podpory okresního hejtmanství bylo znovu o věci jednáno v roce 1906.0 tři roky později započala jednání o výstavbě mostu. Jedni však chtěli prám, jiní most, a opět jiní nechtěli ani to ani ono. Všechna jednání přerušila světová válka. Další historie zbečenského mostu se začala psát od roku 1920. Projekt dřevěného mostu na pilířích, projekt železobetonového mostu, komisionální místní šetření, posudky, vyjádření, schválení, zamítnutí, nové žádosti, vodoprávní projednávání, stížnosti, protesty... Veřejná soutěž na stavbu mostu byla vypsána 21. června 1924 a v témže roce bylo se stavbou započato. Délka mostu je 144 metrů, šířka 6,40 metru, každý ze tří oblouků má rozpětí 37 metrů.Průběh stavby nebyl už ničím přerušen, takže byla dokončena již v listopadvi 1925. Ke slavnostnímu předání mostu veřejnosti došlo 6. prosince 1925 za účasti několika poslanců, zástupců politických stran a korporací. Ze slavnosti, která skončila v hostinci U růže, byl zaslán pozdravný telegram prezidentu republiky T. G. Masarykovi. Na mostě uprostřed je v zábradlí zasazena mramorováčerná deska s názvem Masarykův most a se jmény stavitelů. Vydržela zde po všechna ta pohnutá léta až dodnes!