Zbečno - detailnější a rozsáhlejší povídání

11.03.2012 00:36

Koza, Jalový, Pěnčina, Křížovská hora, Zámecké vrchy. Prahorní a prvohorní útvary složené z tvrdéhočerveného porfyru a drobové břidly. Na dně pravěkého moře překrývajícího celé Čechy to byly nevelké vrchy, mezi nimiž mořský proud ukládal hrubší i jemnější písek, štěrk a oblázky a vytvořil tak časem téměř jednolitou pláň.

Když proud

zeslábl a voda opadla, vyčněly jednotlivé vrcholky nad hladinu a voda, která si nalezla měkčí podloží hloubila si pomalu, ale jistě své údolní koryto i koryta přítoků.Tak vznikl dnešní, pro nepřipraveného návštěvníka tak úchvatný a napoprvé překvapivý pohled na údolí Berounky a obec Zbečno. Poté, co jste po někdejší tzv. zbečensko -křivoklátské stezce vedoucí od Prahy přes Unhošť, Horní Bezděkov, Bratronice a Běleč procházeli poklidnou, mírně zvlněnou krajinou spojující Lánskou pahorkatinou plošší Kladenskou tabuli s hornatou Křivoklátskou vrchovinou, bez varování vám nabídne od Sýkořice pohled na koryto Berounky obtáčející mocným obloukem jeden zčetných ostrohu a obracející se do svého protisměru. Na jejím levém břehu, o více než 150 metrů pod sebou, najdete malebnou obec. Zbečno, jakoby přikrčené v ohybu údolí, schované před zraky nevítaného návštěvníka, vás bude vítat postupně. Při prudkém sestupu do údolí nejprve domky přimknutými ke svahům, poté rozšiřujícím se údolím, až vám otevře svou prostornou, úpravnou náves s kostelem, farou, školou a skvostem dochované lidové architektury - Hamousovým statkem.Nejstarší osídlení na katastru obce dokládají mohyly halštatské kultury z mladší doby bronzové prokopané v 90. letech 19.století v lokalitě na Podřežích (minuli jsme ji za křižovatkou Luby cestou od Bělče).Toto pohanské pohřebiště v polích kolem bývalého tzv.Švejdova háje už dávno upadlo v zapomnění. Postup osídlování kraje dokládá i zaniklá středověká osada, která se rozkládala také na Podřežích, jižně od halštatského mohylníku; podobná osada ze stejné doby se nacházela v nedalekém Stříbrném údolí. Archeologické předměty (např. střepy z pravěkých i středověkých nádob) byly při různých stavebních pracích nacházeny i přímo ve Zbečně. Obec sama vznikla nejpozději vil. století, v období první kolonizace, a patří k nejstarším v Čechách. Pro zřejmě dřevěný dvorec bylo vybráno místo na soutoku vodních toků, mezi Mízou (Mží - Berounkou) a Klíčavou. Ze dvou stran byl chráněn řečištěm, na přístupné straně byly zbudovány příkopy a valy Zbečno se brzy stalo významným hospodářským centrem, neboť jeho Újezd sahal na západ až k Plasům. Bylo také sídlem knížecím, jak se o tom zmiňuje kronikář Kosmas (t 1125). Podle „sběhu" dvou vod bývalo odvozováno i pojmenování dvorce. Jeho jméno bylo mnohými kronikáři chybným přepisováním a neznalostí místopisu komoleno,čímž vznikl nynější tvar (např. Stehen, Stieben, Stybeczno, Stebecno, Zcibecno, Ztbecno). Jiný byl názor, že se jednalo o místo stébelnaté, snad bažiny dolního toku Klíčavy, porostlé rákosím. Prof. Antonín Profous se kloní k variantě odvozené od slova jistby, tedy bašty, čepy u rybníků. Někteří vykladači zde hledají také význam „kolová stavba, srub sloužící ohrazení tvrzí". Ať tak či onak, určité události, vážící se zároveň k počátkům české státnosti, jsou uváděny pouze formou pověstí nebo nepřílišpodložených zpráv pozdějších kronikářů.Tak například: „Kněžic Václav, aby záměrům své matky Drahomíry nepřekážel, usadil se ve Zbečně, aby mohl nepozorovaně svou babičku Ludmilu na Tetíněnavštěvovati, maje při sobě pouze svého služebníka Podivena". Nebo:„Když se zmocnil Břetislav II. roku 1099 hradu Rakous, navrátil se do Čech roku 1100. Zajel na hrádek zbečenský, kde hodlal tráviti vánoce a krátiti si čas lovem. Dne 20. prosince, ten den před svTomášem apoštolem, byl kníže ráno na mši a pak se odebral na lov do lesů při potoce Klíčavském, kde se dlouho do noci zdržel. Kdyžse vracel z lovu, vyšli mu již lovčí s lucernami naproti. Tu jakýsi zločinec, jménem Lorek, vyskočil ze zákoutí a vrazil vší silou oštěp knížeti do břicha a veskrze ho probodl. SběhU se lidé a oštěp z omdlévajícího vytáhli a dopravili knížete do hrádku. Jim zase stíhali vraha, který na kůň vsednuv, pryč tmou ujížděl. Ale kůň i s vrahem zřítil se do výmolu deštěm vyhloubeného. Vrah při pádu nešťastnou náho ou se sám vlastním mečem probodl. Kníže sám zůstal naživu do druhého dne. Umírající odkázal svému synáčkovi pouze lovecký oštěp a lovecký roh. Zemřel časně ráno 22. prosince 1100 v rukou kněží." Protože byl dvorec časem přeplněn, zakládali postupnělidé svá obydlí kolem něho.Tak vznikla i obec Zbečno. V té době(kolem 1110) byl Vladislavem I. nedaleký dřevěný lovecký hrádek Křivoklát přestavěn na kamenný hrad. Tam se začali uchylovat Přemyslovci a tak hrádek zbečenský, pouze ze dřeva stavěný, pozvolna upadal ve vladařovo zapomenutí. Taktéž lovecký hvozd nazývaný někdy „zbečenský" začal být stále častěji nazýván„křivoklátským". Centrem hospodářského života však Zbečno nadále zůstalo. Ke dvorci zbečenskému měli někteří obyvatelé závazné služebnosti, kterými jaksi „platili" zejména za půdu jim panovníkem přenechanou.Tyto povinnosti byly přeneseny i k nově zbudovanému Křivoklátu. Ze zachovaných listin se dozvídáme doslova toto: „Ve Zbečně jsou někteří, že mají hrad mésti a věže kliditi, když páni káží. Také jsou tu topiči, kteří JM. velkou jizbu na hradě topiti mají od sv.Havla až do sv.Jiří. Jeden má JM. lopaty dělati, aby se jimi hrad čistil a trůčky k nošení hnoje. Jsou tu také tři holoty, kteří mají na lov z práva jíti.Také jsou čtyři rybáři, každý z nich dává každý pátek za 14 grošů ryb. Jeden platí k stolu pana purkrabího na velikou noc hluchého tetřeva. Tu jsou také tři ptáčníci, počnouc od neděle sv.Petra na každou neděli jednu kopu sýkor a stehlíků až do sv.Václava a tolik veveřic, kolik dní masopustu. Je tu také jeden lovec zvířecí z práva ku hradu. Jeden z roku do roka dává do kuchyně dva kosíře a sekeru masní a když by se které z toho zlámalo, má hned jiné dáti.Také je tu jeden, jménem Hlavův, má čtvera nosidla, jako na nich kámen nosí all lopat, jako jimi námel strouží a k těm potřebám mají jemu královskými koňmi dříví navoziti.Též jest tu jeden, kolik neděl masopustu kterého roku, tolik veveřic ku páně purkrabovu stolu býti má". Tyto služebnosti se postupem času vyvíjely anebo zanikaly. To podle toho, jak měl být robotnými manskými povinnostmi zabezpečen provoz hradu. Jakou lahůdkou byly veverky nevím, ale vytopit velkou hradní jizbu dalo asi pořádnou fušku. Polesí severně od Zbečna, konkrétněbývalá hájovna Klíčava, inspirovalo Aloise Jiráska natolik, že sem v jedné za svých pověstí umístil působiště hajného Šípá, pozdějšího„ohnivce" krále Václava IV „Byl to sivý bradatý muž hustého šedého obočí" píše o něm Jirásek, „vážných zachmuřených lící". Chmurné a přísné vzezření, rudý šat s kuklou, ne nepodobnou katovské, rudá sukně a nohavice, vysoké škorně a zcela bílý kůň s bohatým postrojem, to vše patřilo ke zcela mimořádné manské povinnosti - ke královu ohnivci.Ten za jedinou povinnost, a to pálit před králem, obdržel zdarma, bez úroků a břemen, tzv. ohnivý dvorec. Ohnivec, palič nebo také pálivec táhl s králem a nelítostně a tvrdě pálil, kde král přikázal. A to nejen v případě válečného tažení. Ani v dobách míru nescházel v králově průvodu a velkými ohni napřed oznamoval králův příjezd. K počátku 14. století a k pomístním názvům některých lokalit na zbečenském katastru se váží také lidové pověsti.Ty, které hovoří o tzv. Zajícově dubu" nebo o hájovně „Zakopaném" nesou poněkud obrozeneckého ducha odporu proti cizákům. Když si prý do Čech Jindřich Korutanský (vládl 1307 - 1310) přivedl vojsko, které v zemi činilo mnoho škod, vystoupil proti němu Vilém Zajíc z Valdeka.Třináct zajatých Korutanců údajně na dubu pověsil a když byla těla sňata, nechal je zakopat v místě dnešní hájovny. Nejstaršími dochovanými stavbami ve Zbečně jsou fara a kostel sv.Martina. Fara stojí podle mnohých známek na místě bývalého knížecího dvorce, část její dnešní zahrady se rozprostírá na území bývalého hřbitova (zrušen v roce 1839). První zmínka o zbečenském faráři pochází z roku 1330. Zbečenský farář často spravoval i řadu far a kostelů i v obcích značně vzdálených. Za všechny jmenujme alespoň Nové Strašecí, Panoší Újezd, Broumy, Stradonice, Nezabudice, Veliz, Bratronice, Běleč nebo Mutějovice. Katolická fara se jako jedna ze dvou v Rakovnickém kraji udržela ve Zbečně i za husitských válek, přestože byl kostel zpustošen a opuštěn a obec husity vypálena. Nejstarší dochovaná matrika pochází z roku 1658. Původně románský kostel, zasvěcený sv.Martinu, patrně stál již v době knížete Břetislava II. Za vlády Karla IV v roce 1350 pořídil arcibiskup Arnošt z Pardubic soupis kostelů českých, ve kterém je uveden i farní kostel ve Zbečně s velkým nadáním.Také po husitských válkách osadníci na spáleništi znovu vybudovali svá obydlí a Zbečno kolem roku 1500 nabylo takového rozsahu, že bylo králem Vladislavem Jagellonským povýšeno na městečko s právem trhovým. Pozdně gotická přestavba kostela, která probíhala od 70. let 15. století a končila po roce 1520, úzce souvisela s tzv. Vladislavskou přestavbou Křivoklátu, patrně ji vedl některý z mistrů křivoklátské stavební huti. Ale ani z nové podoby kostela se zdejší osedlí netěšili dlouho. Po sto letech, za třicetileté války, bylo Zbečno opět zpustošeno a upadlo do té míry, že se stalo nepatrnou vsí o 17 obytných budovách (14 chalup a 3 grunty) se 73 obyvateli. Jen těžko se Zbečno - a nejen ono - vzpamatovávalo z válečných časů. Vzhled zbečenského kostela v roce 1678 je zobrazený na mapě mlýnů, uložené v třeboňském archivu. Do roku 1685 byli zbečenští poddanými krále. 5. června toho roku koupil křivoklátské panství Arnošt Jindřich Josef, hrabě z Valdštejna, nejvyšší hofmistr království. Valdštejnové byli tu pány až do roku 1734, kdy provdáním Marie Anny Valdštejnové za knížete Fůrstenberka přešlo panství, které přinesla nevěsta věnem, v majetek rodu Furstenberků. Za panství Valdštejnůbyla v letech 1707 - 1711 vystavěna nová budova fary s hospodářskými budovami, čtvercovým dvorem a klenutou bránou, o několik let později (1714 - 1716) byla provedena také vrcholněbarokní přestavba kostela, který dostal dodnes dochovanou podobu. Plány k přestavbě, nejen kostela ve Zbečně, ale i v Petrovicích,Šanově, Lišanech, Kněževsi a Nižboru a zámečku v Krušovicích vypracoval Marc Antonio Canevala. Zároveň byl zbečenský kostel obohacen o nový bohatě vyřezávaný barokní oltář a o další jednotně řešené vybavení. V ohradní zdi bývalého hřbitova stála zvonice, která byla při jeho zrušení v roce 1830 nahrazena věží v západníčásti kostela. Původní zvony (větší z roku 1753 a malý z roku 1762) byly po dostavbě věže umístěny na jejím vrcholu (včetně původní dubové stolice) V pátek 12.1edna 1917 však byly naposledy na celou hodinu rozezvučeny a přes žádosti a prosby občanů i farního úřadu rekvírovány k válečným účelům. Prostřední zvon zbyl sice na věži, ale „bylo trapno poslouchati jeho hlas" neboť byl puklý. Přelitý zvon má nápis: „Roku 1567 ulit, roku 1922 přelit k chvále Boží a sv.Martina". První letopočet však není správný, protože původní zvon nesl rok výroby 1579. Do složité stavební minulosti kostela umožnila nahlédnout vedle písemných dokladů zejména oprava fasád, realizovaná v roce 1993. Kostel s farou uzavírá na západní straněobdélníkovou náves, která je středem obce a svým charakterem připomíná urbanistický styl kolonizace 13-století. V roce 1933 zbečenský kronikář Emil Gregor zapsal: „Zbečno zůstalo v architektuře dlouho konservativní a stavby jsou dávného původu. Najdeme zde opravdu několik typických dřevěných budov. Krásné jsou, pravda, ale jen venku, na povrchu - uvnitř cítíte vetchost a trouchnivinu. Bohužel není daleko doba, kdy tyto památky zmizí úplně" Přitom jmenuje několik posledně zmizelých dřevěných staveb Qonášův grunt, Natanovna) na jejichž místě vyrostly „nové, pěkné domky s prostornými byty" ale i několik dochovaných domů například v lokalitě „V uličkách" (Mutinovna, Pytlíkovic, Kajprovic). Kronikář téměř věštecky dodává: „Škoda je těch staveb, želíme jich s hlediska historického, ale praktický dnešek, tak bezohledný, zničil a ještě zničí cennější věci a památky. Proto je nutné smířit se s touto skutečností. Starý venkovský ráz bude jednou ten tam."„Ten tam" však nebyla stará kovárna a to až do roku 1972, kdy, bohužel, došlo k její naprosté přestavbě,. Její výheň byla poprvé zapálena v roce 1450 a posledním kovářským mistrem, zpracovávajícím zde uměleckým způsobem žhnoucí kov byl ještě na začátku sedmdesátých let dvacátého století Alois Čermák. Relativně většíštěstí měla tak zvaná obecní pastouška, v níž byli ubytováváni obecní chudí. Podélná chalupa čp. 13 byla už téměř zborcená, kdyžse její nový majitel rozhodl zachovat alespoň charakter vnější podoby stavby. V interiérech některých dochovaných starších stavení bychom jistě narazili na mnoho dokladů původního vybavení interiérůsloužících zvláště k řemeslným účelům.Tak například v čísle 35 (někdejší pekařství) je citlivě uchovávána už stěží fungující pec, včetně původních litinových součástí (dvířka, klapky, kličky). Jedinou dochovanou dřevěnou roubenou stavbou je dům usedlosti s popisným číslem 22. Jedná se o významnou památku lidové architektury ve středních Čechách, která reprezentuje způsob výstavby bohatších usedlostí. Snad jen šťastnou shodou okolností všichni jeho postupní majitelé zachovali exteriér i interiér domu prakticky v historickém stavu bez podstatných novodobých úprav nebo přístaveb. Proto byl dům v roce 1992 zakoupen Památkovým ústavem středních Čech od posledního majitele, postupně prozkoumán, opraven a zpřístupněn veřejnosti. Usedlost byla zbudována na sklonku středověku. Nejstarším hospodářem, známým jménem, byl na přelomu 16. a 17. století tesař Blažej Starý. Statek byl postupován dědictvím nebo prodáván zejména vdovami po hospodářích, hospodařili na něm hospodáři úspěšní i méně zdatní, do jejich života a úsilí necitelně vstupovaly ničivé války procházející krajem i nepřízeňpřírody. Pro nás je dnes důležité, že dům, tak, jak v něm žili lidé v 17. a v první polovině 18. století, je v zásadě zachován. Vstoupíme-li z návsi od kostela do střední části objektu, tedy do vysoké vstupní síně, napravo nás uvítá obytná část. Původní jizba, v jejímž rohu byla archeologickým průzkumem odkryta nejstarší část domu - spodní část pece v tzv. dýmné poloze, obsluhovaná přímo z místnosti, se při přestavbě po třicetileté válce přeměnila ve světnici, vytápěnou ze síně, kam se odváděl i kouř. Vstup do později přistavěné světničky, která rozšířila obytný prostor, byl původně oknem směřujícím ze světnice přímo do dvora. Ke světnici v síni přiléhá do kouta vestavěná zděná černá kuchyně. Po levé straněod vstupu se nacházejí dvě komory: horní (patrová) sloužila jako obilná sýpka a je přístupná z dřevěné pavláčky. Tento patrový blok možná pochází už z předbělohorské výstavby. Je tu také sestup do sklepa a za ním rampa k později vestavěné, zděné, výměnkářské„bytové jednotce" se světnicí a samostatnou klenutou kuchyní. Zhruba proti vstupu je východ na dvůr, respektive do jakési kapsy, která byla zčásti vyplněna tělesem pece, vysunutým sem z kuchyně(dnešní podoba zrestaurována Petrem Volfem, hrnčířem v Novém Strašecí) a schody na půdu (taktéž restaurovány). Asi nejvýraznější a nejúspěšnější dobou existence usedlosti bylo období dvou generací vynikajících hospodářů Hamousů. Hamous František spravoval statek od roku 1763 po svém tchánovi Janu Hroudovi, jehož hospodaření nebylo nejlepší a zanechalo na majetku vysoké dluhy. Mimo jiné i l60 kop vrchnosti za pivo, což spolu s dochovanou částí zařízení na spouštění sudů do sklepa svědčí o tom, že ve stavení byla svéhočasu také krčma. Zeť Hamous nejenže vyplácel dluhy po svém předchůdci , ale dále investoval, přestavoval a opravoval (například přístavba světničky, rekonstrukce kuchyně a větší části vnitřních povrchů roubených stěn). I když závětí předal majetek svému synovi Dominikovi až den před svou smrtí, v říjnu 1819, ten prakticky hospodařil na gruntu již od roku 1805.0 tom, že byl v obci váženou osobou, svědčí zejména to, že byl i zbečenským rychtářem a usedlost je za jeho hospodaření zmiňována jako rychta. Dominikův syn Josef už nedokázal usedlost spravovat jako jeho dva předkové a grunt byl dán roku I860 do dražby. Od dob Hamousůzůstala podoba jednoho z největších statků ve Zbečně (spolu se statkem Jonášovým, prodaným a zbořeným v roce 1826) prakticky nezměněna. Za starých časů byl hlavním zaměstnáním zbečenských lov v lese i ve vodě. Postupně však zvláště zvěře v křivoklátských lesích ubývalo (např. poslední volně žijící medvěd byl zastřelen v roce 1692 v bělečském revíru, rys u Karlovy Vsi 1695, vlci se udrželi až do počátku 19- století)To byl jeden z důvodů, proč vedle tvrdé práce v lese přecházeli obyvatelé na zemědělské hospodaření. Zbečenské údolí trpělo nedostatkem polí, půda byla kamenitá a v prudkých svazích. Pole se tedy zakládala na návrších, kde byla půda kvalitnější, ale nezpracovaná. Proto se musel nejdříve vykácet les a teprve potom zakládat hospodářství. Vrchnost dovolila sedlákovi a jeho dětem za dost těžkou robotu usazovat se na těchto pozemcích.Tak vznikaly nedaleko bce samoty a hospodářské statky, jejichž názvy vystihovaly i jejich původ. Dubina, Novina, Plačov, Luby, Podřeže, Plazy (s vrchů bylo dříví smýkáno - „plazeno" k řece a tam vázáno do vorů). Místní část obce, zvaná Senecká (v sedle mezi vrchy Lenčinou a Jalovým), je na jižní straně velmi úzce spojena s obcí Sýkořice. Hranice katastru protínala např. i zahrádku či část dvorku, běžela i všeli jak mezi domky. Ležela tedy Senecká na katastru dvou obcí. Zbečno tvořilo jednu obec se Sýkořicemi (osamostatnění 1852 nebo 1853), každý měl ale svého rychtáře, i s Újezdem (samosprávu obdržel 1899, v současnosti opět součást Zbečna). Ze zemědělských plodin byly pěstovány hlavněbrambory a ječmen, velká váha byla kladena na chov dobytka a ovcí. Pozůstalou mužskou lesní činností bylo zvláště při polomech nebo napadení škůdci pálení dřeva v milířích nebo stavění vorů. Vory se stavěly na spodním toku Klíčavy, v jarní době s přívalem vod bývaly vypuštěny tři rybníky na jejím horním toku a vory byly splaveny dořeky. Voroplavba postupně ustala v polovině 19- sto- letí; zcela znemožněna byla povodní v roce 1872, kdy řeka změnila tok ařečiště. I když ve větších vsích už před polovinou 19. století nastávalo národní probuzení, Zbečno jakoby se vyhýbalo duchu volnosti a svobody, a ještě dlouho po zrušení roboty (1848) bylo ke své vrchnosti loajální. Z područí křivoklátského panství se zbečenská obec vykoupila až 20.prosince 1862. O škole ve Zbečně se poprvé zmiňuje zápis o jednání zástupců Bělče, Zbečna, Sýkořice, Újezda a Račic z roku 1723, kdy se zavázali „platiti kantorovi obilím po tu dobu, pokud bude hráti (na varhany v místním kostele) a bude-li kantor zpěvák" (na kůru).Tak bylo ujednáno na zbečenské rychtě a povinnost platit každý rok trvala ještě v polovině 30. let 20. století. Dřevěná budova školy stála naproti faře, které také patřila, a zbečenský duchovní měl nad ní dozor do doby, nežpatronát převzala vrchnost. Řádné vyučování je však doloženo až v roce 1734. Stále se zvyšující počet žactva vedl v roce 1791 ke zboření původní budovy a k výstavbě prostornější kamenné, ale také přízemní budovy, kde se však stále učilo v jediné třídě. Patro s druhou „žákovnou" bylo přistavěno v roce 1846, k řídícímu učiteli byl ustanoven i první podučitel (od roku 1839 už působil spolu s učitelem pomocník neboli mládenec).Ve školním roce 1880 -1881 dosáhl počet žáků 360 a bylo nutno pro jejich výuku (schválena už čtvrtá třída) najímat novou učebnu.To byl jen krok ke stavbě novéškolní budovy, s níž bylo započato 19- dubna 1882 položením základního kamene vedle staré budovy. 16. září byla nová budovaškoly vysvěcena a 18. září se počalo vyučovat. Stavební tempo jistědnes obdivuhodné, „drobné vady" (zapomnělo se na záchody, za rok se v místnostech objevila vlhkost a plíseň) byly odstraňovány takříkajíc „za chodu". I když zbečenští uvažovali o založení měšťanské školy, pro značné náklady, i proto, že po roce 1918 byla postavena nová škola v Křivoklátě, nebyl tento záměr realizován.Ve dvacátých letech se novou součástí životního stylu stával tzv.„letní ruch". Obyvatelé měst, zejména Prahy a Kladna, začali ve Zbečně trávit svou dovolenou. Postoj venkovanů k městským návštěvníkům byl zprvu odmítavý. Když však poznali, jaký hospodářský význam má zejména pro obchodníky a živnosti, stal se„letní byt" značným přilepšením. Když však léto skončilo, ženy se opět věnovaly domácí práci, muži odcházeli do lesa kácet stromy a rovnat je do metrů za nízkou mzdu Cestou na Riviéru, za Jalovým potokem vpravo, je část obce zvaná „Zadní konec".Ve dvacátých letech zde bylo hospodářství s číslem popisným 29 vyhledávaným objektem pro náš začínající filmový průmysl. Srubová stavba přilehlým špýcharem a chlévy, vyvýšené zápraží, ne nepodobné pavlači, došková střecha podpíraná vyřezávanými sloupy, to vše bylo vítanou kulisou pro srdceryvné příběhy filmů Ukřižovaná, Kříž u potoka a Dům ztraceného štěstí. V Kříži u potoka můžeme na několik vteřin pohlédnout okem kamery i na celkový pohled na Zbečno a Sýkořice.V Ukřižované měl být dům dokonce zapálen a filmová společnost A. B. nabídla majiteli, že mu postaví budovu novou hned po požáru. Byla však odmítnuta a tak stavení přečkalo ještěmnoholet. Současná silnice procházející obcí od Bělče (Lubů) směrem na Křivoklát (Píská), kde se napojovala na historickou Pražskou pěšinu, byla vyměřována od roku 1885. Její základ tvořily staré vozové cesty, mnohdy soukromé, které obec musela vykoupit. Zválcována po celé délce byla však až v letech 1925 -1926. Součástí komunikačního systému obce byla také železnice.Trať Rakovník –Protivín se stavěla v letech 1874 -1875. Podnětem ke stavbě byla chudoba kraje a nutnost rychlejší dopravy uhlí z pánve severozápadočeské k jihu a dál do Rakous. Železniční spojení této oblasti z Prahou bylo problematické, neboť kdo chtěl jet do Prahy, musel jít na nádraží až do Unhoště. Proto lidé chodívali do hlavního města i dále raději pěšky. Trať Rakovník - Beroun je dlouhá 44 kilometrů, probíhá kolem řeky skalnatým, nerovným terénem a přetíná ji na třech místech. Slavnostní otevření trati a zahájení jízdy bylo uskutečněno 30.dubna 1876. Ověnčená lokomotiva projížděla trať k Rakovníku a ve vozech jel závodní výbor s kapelou Josefa Skleničky ze Zbečna.Také nádraží byla slavnostně vyzdobena a první jízda byla zdarma. Zpět si už ale musel každý zaplatit. Nádraží Zbečno stojí na katastru obce Újezd na Zbečnem a s domovskou obcí bývalo spojeno obyčejnou vozovou cestou vedoucí k přívozu přes řeku. V období vysoké vody nebo když „šly ledy", bylo toto spojení přerušeno. Cestující od Berouna museli vlakem až do Křivoklátu a odtud zpět pěšky. Převoz přes řeku ve Zbečně byl řadu pokolení v rukou převozníků Vosyků. K převoznictví, jako k volnéživnosti, nebylo třeba zvláštního povolení, takže je mohl provozovat každý, i neodborník. Skutečnou živností se stalo převoznictví až výnosem ministerstva orby v roce 1874 a od té doby se mohl stát převozníkem pouze zkušený plavec. Převáženy byly osoby i zboží.To však ale v malé míře, například jen to, co se dalo uvézt na trakaři. Přeprava větších nákladů (lihli, stavební hmoty, fůry úrody atp.) probíhala přes brod, ale samozřejmě jen za mírné vody. Problém řešení přepravy přes řeku byl stále naléhavější. Otázka prámu či překlenutí řeky mostem však bylo uvažováno na hlas především v hostinci u sklenice piva. První zmínka o prámu a jeho zřízení byla v obecním zasedání učiněna v roce 1892. Pro značné náklady (a při značném zadlužení obce stavbou silnice) však z projektu sešlo, i přesto, že s dalšími zainteresovanými obcemi (Újezd nad Zbečnem, Sýkořice) a za podpory okresního hejtmanství bylo znovu o věci jednáno v roce 1906.0 tři roky později započala jednání o výstavbě mostu. Jedni však chtěli prám, jiní most, a opět jiní nechtěli ani to ani ono. Všechna jednání přerušila světová válka. Další historie zbečenského mostu se začala psát od roku 1920. Projekt dřevěného mostu na pilířích, projekt železobetonového mostu, komisionální místní šetření, posudky, vyjádření, schválení, zamítnutí, nové žádosti, vodoprávní projednávání, stížnosti, protesty... Veřejná soutěž na stavbu mostu byla vypsána 21. června 1924 a v témže roce bylo se stavbou započato. Délka mostu je 144 metrů, šířka 6,40 metru, každý ze tří oblouků má rozpětí 37 metrů.Průběh stavby nebyl už ničím přerušen, takže byla dokončena již v listopadvi 1925. Ke slavnostnímu předání mostu veřejnosti došlo 6. prosince 1925 za účasti několika poslanců, zástupců politických stran a korporací. Ze slavnosti, která skončila v hostinci U růže, byl zaslán pozdravný telegram prezidentu republiky T. G. Masarykovi. Na mostě uprostřed je v zábradlí zasazena mramorováčerná deska s názvem Masarykův most a se jmény stavitelů. Vydržela zde po všechna ta pohnutá léta až dodnes! Pozoruhodnou ukázkou byrokracie na straně jedné, a vynalézavé české povahy na stranědruhé, je osud zbečenské pošty. Poštovní zásilky původněobstarávala vrchnost v Křivoklátě prostřednictvím svých poslů(manu) a také formanů. V roce 1901 zažádali zbečenští c. a k. ministerstvo ve Vídni o zřízení přespolní poštovny a „už" v prosinci 1903 obdrželi odpověď. Poštovna byla zřízena roku 1904 a službu zde konal zároveň místní strážník. Otevření samostatného poštovního úřadu v roce 1914 překazila válka. Ke skutečnému otevření tedy došlo na zkušební dobu jednoho roku 15. února 1919. S podmínkou, že bude dosaženo 12.000 jednotek. Aby se pošta udržela a obstála ve zkoušce, museli si občané v té době posílat dopisy, pohlednice, ba i peníze jeden druhému, jen aby byl zmíněný počet jednotek zajištěn. To se podařilo a poštovní správa schválila zřízení úřadu. Stejným způsobem zbečenští vyřešili i druhou, pětiletou etapu provizória v roce 1924, kdy byl stanovený počet jednotek zakalendářní rok (15.000) překročen o 21 jednotek! Tentokrát zde byl již úřad ponechán definitivně. „Nynější takřka katastrofální nedostatek pitné i užitkové vody nutí město Kladno i okolní obce k vyhledání vydatného vodního zdroje, ze kterého by se mohlo pro město odebírati normálně 70 litrů a v době letní i 100 litrů vody na obyvatele a den. Spotřeba vody na obyvatele a den silně vzrůstá vlivem hygienických zařízení. Činžovní i rodinné domy se dnes obvykle staví s koupelnami, čímž se podstatně zvyšuje odběr vody. V horním městě Kladně jest ještě speciální podmínka, která ovlivnila rozhodnutí projektantovo o tomto odběru, jest to stavba velké nemocnice, jež má býti v městě v nejbližší době uskutečněna a jež bude zajisté jedním z největších odběratelů vody." Tolik citace z Projektu skupinového vodovodu pro horní město Kladno a přilehlé obce publikovaného profesorem Ing. a Dr. techn. H. C.J.Vladimírem Hráským a Ing. Dr. Janem Bulíčkem v roce 1933- Vodohospodářskéřešení nádrže na říčce Klíčavě u Zbečna bylo podpořeno tzv limnigrafickou stanicí, zřízenou pod soutokem Klíčavy s Lánským potokem tehdejší technickou správou horního města Kladna. Stanice byla v provozu plných deset let (1935 -1945) a řešení budoucí nádrže tak bylo vyhodnoceno podle skutečně naměřených průtoků. Nežvšak romantické údolí, do kterého z jednoho z ostrohu shlížely nostalgicky zbytky zřícenin hradu Jivna, počalo mizet po zásazích těžké techniky či lopat a krumpáčů dělníků, uplynulo v Klíčavěještě hodně vody. A vedla se mnohá komisionální řízení s majiteli pozemků, které měly být v rámci veřejného zájmu vyvlastněny jak z důvodů zatopení, tak i budování přístupových cest a dalších stavebních a provozních zařízení. Z prohlášení majitelů pozemků jen několik příkladů:

- žádám, aby byl zachován sjezd ze zamýšlené silnice na parcelu 628

- prohlašuji, že v případě shora uvedeného sjezdu povolím p. ing. Františku Burešovi, Zbečno čp. 12 za poplatek 20 Kč ročně přejezd přes tento svůj pozemek na jeho parcelu.

Současně žádám, aby za pozemky zatopené přehradou v celkové výměře 1 ha 14 a 44m2 byla mi dána náhrada v náhradních pozemcích

- aby u mého domku vybudovaného na skále nebyl hranou silnice dotčen můj pozemek a aby rigol podél mého domku byl zakryt

- jsem ochoten přenechati své pozemky, patřící k usedlosti, pokud budou projektem nedotčeny, za obvyklou cenu pro stavbu přehrady, bude-li měpřidělena a zaknihována usedlost čp. XY ve Stebně,okres Podbořany, kde jsem osídlencem a bude-li mě umožněno zbytek usedlosti, projektem nedotčené prodati VladimíruŠlosarovi, svému nynějšímu nájemci

- jsem osídlencem v pohraničí, své pozemky, které mají být zatopeny přehradou (výčet pozemků) v celkové výměře asi lha 14a postoupím pro účely přehrady a silnice za obvyklou úřední cenu. Přitom žádám, aby domek, který zde zůstane byl přidělen mému synu B. M., výpomocnému dělníku na dráze.

V případě, že by mému přání nemohlo býti vyhověno, tj. aby domek byl přidělen mému synovi, vrátil bych se z pohraničí do svého domova ve Zbečnězpět a hospodařil bych na svém zemědělském majetku dále

- souhlasím s odkupem těchto pozemků za úřední cenu. Na těchto pozemcích jest zřízeno asi 12 weekendových chat, za které mám příjem as 3.000,- Kč ročně. Chaty jsou ovšem postaveny nákladem nájemců a jsou jejich majetkem. Jelikož zatopením budu poškozen ve svém příjmu,žádám, aby mě do náhrady za zabrané pozemky byla započítána též nějaká náhrada za újmu nájemného

- žádám, aby v náhradu za tyto pozemky bylo mi dáno do vlastnictví sousední pole, dosud v majetku F. J. Zbečno čp. 30, který jetoho času v pohraničí

Tato i další jednání s majiteli pozemků byla konána v hostinci U Šebků od 10. dubna 1947, v roce 1948 bylo obdobně jednáno s majiteli chat v klíčavském údolí. Chaty byly rozebírány a odváženy na jiná stavební místa udělená jejich majitelům. Slavnostní zahájení stavby se uskutečnilo za chladného počasí 21. prosince 1948 kolem druhé hodiny odpolední. První práce byla započata velkým bagrem, který před sebou rozšiřoval klíčavské údolí a vytvářel podmínky pro stavbu silnice nezbytné pro dopravu materiálu, strojů a jiných potřeb. A co následovalo? Tisíce tun přesunutého materiálu, stovky dělníků zejména z řad mladých lidí pracujících většinou bez větší mechanizace, 88.720 m3 betonu uloženého do hráze, jejíž koruna leží v nadmořské výšce 299,20 m (výška hráze 50,20m, šířka v koruně6,70m a délka 179,20 m). Přímá gravitační betonová hráz ze 16 hrázových bloků byla dokončena v roce 1955, s nadržováním vody v nádrži (stálý objem nádrže 373-000 m3) a s částečným provozem, tj. s dodávkou vody pro Kladenský skupinový vodovod, bylo započato jižv roce 1952. Projekt vodovodu byl ve zmíněném projektu z roku 1933 navržen tak, „aby alespoň jedna generace, tj. po 30 let, mohla býti z vodovodu bez doplňovacích úprav opatřena; tedy na konečné množství, kterou budou obce potřebovati pravděpodobně v roce I960." Vodní dílo Klíčava je v provozu dodnes. Mnohé se pochopitelně za téměř tisíciletí doložené existence Zbečna změnilo. Bohatostí zvěře už oplývá jen blízká Lánská obora (pro veřejnost nepřístupná), namísto panovníků sem každoročně zavítají tisíce turistů a vodáků,na katastru obce pobývají stovky chatařů. Jedno však Zbečnu zůstalo. Půvab a laskavost prostředí, v němž ho naši moudří předkové zbudovali. Doufejme, že si je obec i díky svému působení v rámci Regionálního sdružení Křivoklátsko nejen podrží, ale svým„osedlým" i návštěvníkům bude nabízet jak zmíněné poklady své historie, tak i pohodu při každém dotyku s obcí.

 

Zdroj:

 

Oficiální historie Zbečna

Historie obce Zbečno

přímo ze stránek obec. úřadu
Jak dokládají mohyly halštatské kultury, bylo okolí dnešní obce osídleno již v mladší době bronzové. Samo Zbečno se může pyšnit skutečně dlouhou historií – obec vznikla již v období první kolonizace, pravděpodobně v 10. století, a řadí se tak k nejstarším obcím v Čechách. Původní dřevěný dvorec byl postaven na soutoku vodních toků, mezi Mízou (Mží – Berounkou) a Klíčavou. Místo bylo vybráno skutečně dobře, osadníci byli ze dvou stran chráněniřečištěm, stačilo vybudovat ochranné příkopy a valy na jediné přístupné straně. Když se dvorec po čase zaplnil, začali lidé postupně stavět svá obydlí kolem něho a celou osadu tak rozšiřovali. Tím vznikla obec Zbečno.

První historicky doložená zmínka o Zbečně pochází z roku 1003. Díky svému újezdu, který sahal na západ až k Plasům, se obec brzy stala významným hospodářským centrem. Jak později uvádí kronikář Kosmas, stala se také knížecím sídlem. Díky tomu se Zbečno objevuje v řaděpověstí a nepodložených zpráv pozdějších kronikářů, zachycujících osudy českých knížat. Dozvídáme se z nich např. o tom, jak se kněžic Václav usadil ve Zbečně, nebo jak byl zavražděn Břetislav II., když na zdejším hrádku trávil vánoční svátky.

O původu názvu dvorce existuje několik teorií. Podle jedné bylo jméno odvozeno od stébelnatého místa vzniku, snad bažiny dolního toku Klíčavy porostlé rákosím. Jiná teorie tvrdí, že název pochází od slova „jistba“, tedy bašta. Asi nejpravděpodobnější verze uvádí,že název dvorce byl odvozen podle „sběhu“ dvou vod. Postupem času tento název prošel dlouhým vývojem, známé jsou tak tvary jako Steben, Stieben, Stybeczno, Stebecno, Zcibecno nebo Ztbecno, až se ustálila jeho nynější podoba.

Dá se předpokládat, že již za knížete Břetislava II. ve vsi stál románský kostel zasvěcený sv. Martinu. V době kolem roku 1110 byl nedaleký lovecký hrádek Křivoklát přestavěn Vladislavem I. na kamenný hrad, na který se pak začali uchylovat Přemyslovci. Zbečenský dřevěný hrádek proto začal upadat v zapomnění. Pro lovecký hvozd někdy nazývaný „zbečenský“ se stále častěji užíval název „křivoklátský“, na Křivoklát byly také přeneseny služebnosti, kterými byli někteří místní obyvatelé vázáni ke zbečenskému dvorci. Těmito služebnostmi lidé zpravidla platili panovníkovi za poskytnutou půdu (dochované materiály uvádí, že někteří Zbečenští měli přispívat k chodu hradu uklízením, topením a lovem zvěře a ryb). Křivoklát Zbečnu sice přebral část lesku, i nadále však Zbečno zůstalo centrem hospodářského života.

Počátek 14. století byl pro Čechy dosti neklidným obdobím. Jindřich Korutanský sem přivedl vojsko, které v zemi páchalo značné škody. Nelehká doba dala vzniknout řadě pověstí, které měly pozvednout ducha skličovaného lidu. Jedna taková pověst se váže i k pomístním názvům dvou lokalit na zbečenském katastru. Vilém Zajíc z Valdeka prý na dubu pověsil třináct zajatých Korutanců a poté je nechal zakopat v místě dnešní hájovny. Tak vznikly názvy „Zajícův dub“ a hájovna „Zakopaném“.

V roce 1330 se objevuje první zmínka o zbečenském faráři. Fara byla přitom s největší pravděpodobností postavena na místě bývalého knížecího dvorce. Zdejší farář také často spravoval řadu far a kostelů v jiných obcích, např. Novém Strašecí, Stradonicích, Nezabudicích nebo Mutějovicích. 15. století kraji přineslo velkou ránu. Byly jí husitské války, během nichž Husité Zbečno vypálili. Přestože byl zpustošen i zdejší kostel, fara se tu jako jedna ze dvou v celém Rakovnickém kraji udržela. Po válkách osadníci na spáleništi znovu postavili svá obydlí a Zbečno se těšilo novému rozkvětu.

Roku 1450 byla v obci postavena kovárna, ve které se pracovalo aždo roku 1972. V 70. letech 15. století byla zahájena pozdně gotická přestavba kostela, která úzce souvisela s tzv. Vladislavskou přestavbou Křivoklátu. Pravděpodobně ji vedl některý z mistrůkřivoklátské stavební huti. Ukončena byl po roce 1520. Samo Zbečno se do počátku 16. století rozrostlo natolik, že bylo králem Vladislavem Jagellonským povýšeno na městečko s trhovým právem. Lidé tu pak žili svým poklidným životem celé století, než přišla skutečná pohroma – třicetiletá válka. Během tohoto válečného konfliktu bylo Zbečno zničeno natolik, že v druhé polovině 17. století zůstalo pouhou vsí o 17 obytných budovách (14 chalup a 3 grunty) se 73 obyvateli! Z prožitých útrap se pak obec musela vzpamatovávat velice dlouho a pozvolna.

Zbečenští byli poddanými krále až do roku 1685, kdy křivoklátské panství koupil Arnošt Jindřich Josef, hrabě z Valdštejna, nejvyšší hofmistr království. Rod Valdštejnů panství vlastnil až do roku 1734, kdy majetek sňatkem s Marií Annou Valdštejnovou získal kníže Fürstenberk. V letech 1707-1711 byla ve vsi postavena nová budova fary s hospodářskými budovami, čtvercovým dvorem a klenutou bránou. Krátce na to, v letech 1714-1716 proběhla také barokní přestavba kostela, který tak získal svou současnou podobu. Spolu s přestavbou byl do kostela umístěn nový bohatě vyřezávaný barokní oltář a další vybavení.

Hlavním zdrojem obživy místních obyvatel byl lov zvěře a ryb. Zvěře však v křivoklátských lesích postupně ubývalo (např. poslední medvěd byl zastřelen roku 1692, rys zcela vymizel hned o tři roky později..), lidé proto přecházeli na zemědělství. Zbečenské údolí ale pro tento druh hospodaření nebylo příliš vhodné, byl zde nedostatek polí a půda tu byla příliš kamenitá a v prudkých svazích, nová pole se proto zakládala na návrších, kde byla půda přeci jen kvalitnější. Tak začaly nedaleko obce vznikat samoty a hospodářské statky. Ze zemědělských plodin se zde pěstovaly hlavněbrambory a ječmen, významným byl také chov dobytka a ovcí. Z původní lesní činnosti zůstalo jenom pálení dřeva v milířích a stavění vorů na spodním toku Klíčavy, odkud bývaly na jaře (za pomoci vypuštění tří rybníků na jejím horním toku) splaveny dořeky. Voroplavba postupně ustala v polovině 19. století, zcela ji ukončila povodeň v roce 1872, kdy řeka změnila tok a řečiště.

K roku 1723 se váže první dochovaná zmínka o škole ve Zbečně.Dřevěná budova školy tehdy stála naproti faře, pro stále se zvyšující počet žáků musela být nakonec v roce 1791 zbořena a nahrazena prostornější kamennou přízemní budovou. Tady nadále pokračovala jednotřídní výuka až do roku 1846, kdy bylo přistavěno druhé patro s další učebnou a současně byl k řídícímu učiteli ustanoven také první podučitel. Roku 1830 byl ve Zbečně zrušen starý hřbitov a zvonice, která stála v jeho ohradní zdi. Ta byla nahrazena věží v západní části kostela. Ve stejném roce byla založena osada (původně dělnická kolonie) Pohořelec, která se stala součástí Újezdu nad Zbečnem.

Roku 1852 se Zbečno oddělilo od Sýkořic (do této doby spolu tvořily jednu obec, každá „část“ však měla svého rychtáře). Je zajímavé, že obyvatelé Zbečna zůstali vůči své vrchnosti loajální i po zrušení poddanství a roboty v revolučním roce 1848 a z područí křivoklátského panství se obec vykoupila až v prosinci 1862. Dne 30. dubna roku 1876 byla slavnostně otevřena železniční traťRakovník – Beroun. Nádraží Zbečno bylo postaveno na katastru obce Újezd nad Zbečnem a s domovskou obcí bylo spojeno obyčejnou vozovou cestou vedoucí k přívozu přes řeku. V roce 1880 dosáhl počet žákůve Zbečně počtu 360. Pro výuku čtvrté třídy tak bylo nutné najímat novou učebnu. Není proto divu, když bylo rozhodnuto začít v roce 1882 s výstavbou nové školní budovy. Ta byla dokončena ještě v září téhož roku a ihned se v ní mohlo započít s výukou. V roce 1899 obdržel Újezd, který byl až doposud součástí Zbečna, samosprávu (v současnosti je opět součástí Zbečna). Roku 1904 byla ve Zbečnězřízena poštovna, službu zde zároveň konal místní strážník.

V roce 1914 vypukla první světová válka. Zpočátku se sice věřilo,že konflikt bude krátký a vítězný, brzy se však ukázalo, jak se lidé mýlili. Vleklá válka obyvatelům přinesla mnoho útrap a strádání. Všude panoval velký nedostatek – potraviny a další výrobky byly k sehnání pouze na lístky, lidé museli odvádět nejrůznější předměty a naturálie pro potřeby armády, ušetřeny nebyly ani místní kostelní zvony. Větší zvon z roku 1753 a malý z roku 1762 tak byly v pátek dne 12. ledna 1917 naposledy – a to na celou hodinu – rozezvučeny, aby byly i přes žádosti a prosby občanůi farního úřadu rekvírovány pro výrobu munice. Situace byla s přibývajícími měsíci stále horší, než válka skončila, poznali lidé nejednou hlad. Nejhorší ze všeho však byla ztráta otců a synů,kteří padli na frontě.

Mír celá Československá republika přivítala s obrovskou úlevou a radostí z nově nabyté samostatnosti. Zbečno se z války postupněvzpamatovávalo a mohlo se začít těšit novému rozkvětu. V roce 1919 byl v obci otevřen samostatný poštovní úřad. Roku 1925 byla dokončena výstavba zbečenského mostu. V letech 1925-1926 byla také po celé délce zválcována silnice procházející obcí od Bělče směrem na Křivoklát. Ve dvacátých letech do Zbečna dorazila nová součástživotního stylu zvaná „letí ruch“. Obyvatelé měst, především Prahy a Kladna, sem začali jezdit trávit svou dovolenou. Místní obyvatelé se na tento trend sice zpočátku tvářili odmítavě, záhy však poznali, že může být pro obec značným hospodářským přínosem. Za zmínku jistě stojí také hospodářské stavení č.p. 29, které stávalo v části obce zvané „Zadní konec“. Tento objekt se ve dvacátých letech proslavil díky našemu začínajícímu filmovému průmyslu – díky svému malebnému vzhledu byl využit jako kulisa pro příběhy filmůUkřižovaná, Kříž u potoka a Dům ztraceného štěstí.

Poté, co lidé prošli těžkým obdobím druhé světové války, ve zdejším kraji nastalo další období velkého rozvoje. Významnou událostí byla výstavba přehrady na Klíčavském potoce v letech 1950-1953. S ní souvisel následný rozmach turistického ruchu – na katastru obce bylo postaveno celkem 460 rekreačních chat, Zbečno se tak zařadilo mezi centra turistického ruchu v regionu, kam patří dodnes. V současnosti je Zbečno půvabnou obcí, která se může pochlubit nejenom skutečně bohatou historií, ale také mnoha přírodními krásami a turistickými zajímavostmi. Za zmínku určitě stojí, že zdejší kraj inspiroval i Aloise Jiráska, který v jedné ze svých pověstí do polesí severně od Zbečna, konkrétně do bývalé hájovny Klíčava, umístil působiště hajného Šípa, pozdějšího královského„ohnivce“. Na katastru obce Újezd nad Zbečnem je vyhlášena přírodní rezervace Stříbrný luh s ojedinělými lesními společenstvy, ve Zbečně začíná pěší naučná stezka Brdatka, která vede na Křivoklát. Přímo v obci je k vidění také např. dochovaná dřevěná roubená stavba (č.p. 22), která představuje významnou památku lidové architektury ve středních Čechách. Dům je zpřístupněn veřejnosti, aby tak každý mohl nahlédnout do způsobu života našich předků v 17. a na počátku 18. století. Není divu, že se obec těší z návštěvy tisíců turistů a vodáků ročně, za odpočinkem sem jezdí také stovky chatařů.

Použitá literatura: Jankovec, J.: Zbečno. Lhota 1999

Hrádek Křivoklát

Ferdinand Břetislav Mikovec

časopis Lumír roč. 2 č. 14

(výňatek)
Vedle Zvíkova a Karlova Týna jest Hrádek Křivoklát nejznamenitější z bývalých královských hradů v Čechách mimo Prahu. Romantickou svou polohou Zvíkovu a Karlovu Týnu roven přesahuje stavitelskou krásou Karlův Týn a rovná se v ní Zvíkovu; dějepisem svým a dávnou důležitostí vyniká nad oba. Škoda věru, že překrásná tato a památná stará budova královská častěji se nenavštěvuje od Pražanův, kterým předce tuze vzdálena není a cesta do Křivoklátu velmi přijemná i pod hradem dvěma hostinci dobře pamatováno na pohodu cestujících. Kdy a od koho vlastně Hrádek Křivoklát založen byl pro dávnost založení v listinách a spisech nejstarších marně bys hledal. Zajisté byla krajina Křivoklátská v nejstarších časech obydlena a od panovníků českých navštěvována. Kosmas klade do okolí Křivoklátského ono prastaré město Libušín. Blíže Křivoklátu nade Mží byl již za prvních Přemysloven královský dvůr Zbečno, a s jistotou známo, že Křivoklát již r. 1110 obnoven a přestaven býti musil a před tím již za jeden z nejpevnějších hradů českých platil.

Krajina příjemná, lesnatá okolí Křivoklátského byla u starýchčeských panovníků v oblibě zvláštní a hlavně Přemyslovci rádi se v utišené této končině zdržovávali a pilně honívali v lesích Křivoklátských. Arciť že se zpočátku zdržovali nejvíce na blízkém dvoře královském v Zbečně nade Mží, od Vladislava I. však, kterýžHrádek Křivoklát znamenitě upevnil a přestavil, dostal tento zámek přednost před Zbečenským dvorem. Panovníci pak bývali na Křivoklátěa Křivoklát stal se i stálým sídlem župana.

V lesích Křivoklátských to bylo, nedaleko od Velisi, kdežto zrádní Vršovci na honbě obklopili knížete Jaromíra a po pánu svém šípami stříleli, až jej vyprostil věrný sluha Hovora. Místo, na kterém Jaromír od Vršovců mučen byl, bylo prý i hned poznamenáno a na něm oltář a pak kostel sv. Jana Křtitele postaven[1]. Ve vesnici Velisi stoji podnes kostel sv. Jana Křtitele a v něm několik šípů zavěšeno nad oltářem. Jsouť prý z šípů, kterými Vršovci byli stříleli po Jaromírovi.

V lesích Křivoklátských padl šlechetný vévoda Břetislav II. rukou vražednou, když se na sv. Tomáše r. 1100 pozdě večer z lovu vracel k Zbečnu. Již před tím, než se na lov byl vydal, byla mysl vévodova obklopena chmurnými obrazy a tušeními úzkostlivými, které i téhoždne mezi obědem sděloval dvořanům svým. Večerem pozdě, když kníže z Křivoklátských lesů koňmo se vracel a sluhové z dvora Zbečenského do lesa vstříc přicházeli s pochodněmi hořícími, tu nějaký zákeřník, jménem Lorek, pozorovav příležitost a vhodný okamžik, vyskočil z houští naň a kopím probodl knížete, že tento polomrlev s koně sklesl a „jako hvězda s nebes“ — praví kronikář Kosmas — „tak upadl vévoda v lese na zemi!“ Družina lovecká byla jako omráčena hrozným činem tím; jedni umirajícího knížete křísili a odnesli do Zbečenského dvora, druzí se vzteklým křikem rozběhli se do lesa, by zajali a potrestali vraha, jenž se střelhbitě byl vyšvihnul na oře a v okamžiku zmizel za některou houštinou. V outěku však byl i s koněm do hlubiny nějaké upadl, kdež od pronásledovatelů nalezen byl mrtev, proklán vlastním mečem svým. Neví se, jestli náhodou na mečse narazil, neb jestli snad ze zoufalosti nad činem svým sám soběbyl smrt udělal. Dle všeobecného domnění byl Lorek k vraždě té najat od Vršovců vypovězených. Břetislav II. skonal druhého dne na Zbečně, synovi svému neodkázav nic kromě oštěpu svého a lesního rohu, „neboť nemám práva“, pravil umírající kníže, „abych mu něco víc odkázal.“ — Trůn český také dle státních a rodinných pravidel synovi jeho nenáležel, neboť „právem bylo u Čechů, aby vždy z knížat jejich nejstarší trůnu se zmocniti měl“.[2]

Za Vladislava I. byl Křivoklát, přepevný hrad,[3] přestaven a obnoven, a sotva obnoveny brány své zavříti musil za knížecím vězněm Otou Olomouckým. Toho vlastní jeho bratr Vladislav I. rozkmotřiv se s ním odeslal od valného sněmu v Sadské v měsícičervenci r. 1110 do vězení na Křivoklát a tam jej ostříhati dal některým rytířům do půl třetího roka; teprv v prosinci r. 1113 byl Ota II. Olomúcký, příjmím Černý, propuštěn z vazby Křivoklátské a svěřena mu opět vláda nad knížetstvím Olomúckým. Okolí Křivoklátské sobě i Vladislav I. velmi byl zalíbil a často se tam bavíval. R. 1124 hody vánoční, pak nový rok a svátek tři králův r. 1125 slavil na dvore Zbečenském a roznemohl se tam těžce, i dal se odtud na Vyšehrad odvézti, kdež, smířiv se na smrtelním loži s Soběslavem, skonal dne 12. dubna r. 1125.

 

O historických fotografiích: Všechny níže uvedené fotografie, které se zde nezobrazují najdete na našem druhém webu Fotogalerie historická

Nejstarší fotografie

Tyto fotografie byly pořízeny před stavbou mostu - tzn. někdy před rokem 1924

123SAVE0019SAVE0020SAVE0039SAVE0290

Zbečenská trafika

V roce 1962 byla odstraněna stará dřevěná trafika stávající proti budově obecního úřadu.
Na jejím místě kdysi stála podélná dřevěná chaloupka krytá došky -ta byla krátce po dostavění mostu zbourána.(je zachycena na fotografiích ze slavnostního otevření mostu)

21SAVE0075SAVE0158

Stavba mostu

Z pamětní desky:

Postaven v létech 1924 až 1925 nákladem okresu Křivoklátského, za předsedy okresní správní komise Rudolfa Mareše ze Sýkořice, přispěním státu a země. Projekt byl vypracován péčí zemského správního výboru ing. Josefem Hartem a stavbu provedl ing. Emil Štěrba v Berouně, za dozoru zemského technika ing. Frant. Widemanna.

6Otevření mostuSAVE0059SAVE0125SAVE012612345

Požár ve Zbečně

dle záznamu:

Nad "Mutinovnou" stávala usedlost č. 14 Jana Skleničky tato byla dřevěná pod došky. Dvůr byl společný s domky F. Kajpra a KarlaŠlosara. Tyto domky byly zděné ale kryté byly také došky.

14. srpna 1928 ve 2230 vypukl v č. 54 u Kajpra požár, který se rozšířil na další 3 domky včetně čp. 12 u Vosyků. Mimo čp. 12 kde byla škoda ajen na části střechy, vyhořelo vše.

Okrašlovacím spolkem byla podniknuta akce na pomoc postiženým. Ta vynesla 13000 Kč. President Masaryk věnoval 10000 Kč. Sklenička prodal pozemky v Uličkách za 240000 Kč.

Po požáru byl na této parcele Max. Šnoblem postaven nový domek se stodolou. Byla to součást úhrady Skleničkovi za prodané pozemky. Odkoupené pozemky potom Šnobl po částech rozprodával na stavby vil.

SAVE0192SAVE0060SAVE0040SAVE0077

Povodně

Ve Zbečně byly povodně už od historických dob, ale první zmínka je z r. 1872. kdy byla znemožněna voroplavba. Fotografie níže pochází z let 1938 a 39.

FOTO1FOTO3FOTO5SAVE0090SAVE0095SAVE0098SAVE0099SAVE0106SAVE0107SAVE0110SAVE0111SAVE0156

Železniční nehody

V okolí Zbečna se staly kdysi 2 železniční nehody - jedna z roku 1914

o níž se píše: V řece Berounce skončila loko řady kkStB 159 (324.2 ČSD) z depa Rakovník poté, co vyšinula v čele nákladního vlaku z důvodu zasypání tratě uvolněnou zeminou.

a druhá z roku 1944 dle záznamu: Dne 6. června 1944 ve 3h 25 minut vykolejil ve Zbečně vlak č. 7692 následkem chybné obsluhy výhybky.
Vykolejilo 29 vagonů a trať byla zatarasena v délce 300 metrů.

SAVE00821914SAVE0079SAVE0080SAVE0081SAVE0087SAVE0083SAVE0086

Klíčava

Fotografie níže znázorňují jak to vypadalo před a po zatopení Klíčavy - na původním místě stávala hájenka Sv. Markéty

SAVE0198Hájovna Sv.MarkétaSAVE0193SAVE0194SAVE0197SAVE03571973

Upravené fotografie

No jak už všichni víte, mám zálibu ve všem co se týká nejen fotografování, ale i fotografie jako takové. Vybral jsem tedy několik zajímavých kousků a ty obarvil.. Samozřejmě že kvalita není jako od profíka nicméně koukat se na to dá...

12.6.1932laznezbecnona navsinadraziobchodotevreni mostuOtevření mostuu sebkuu tatickuvokoun