Vyjádření Spolku Klíčava ke zjišťovacímu řízení k záměru "Dotěžení dobývacího prostoru Sýkořice (Zbečno)"

01.03.2019 08:57

Spolek Klíčava

 Zbečno 7

270 24 Zbečno

 

 

Krajský úřad Středočeského kraje                                                                      

odbor životního prostředí a zemědělství                                                     

Zborovská 11,

150 21 Praha 5    

 

K číslu jednacímu: 006032/2019/KUSK                                                                 

 

Věc:    Vyjádření ke zjišťovacímu řízení k záměru „Dotěžení dobývacího prostoru Sýkořice (Zbečno)“

 

Jak jsme byli informováni dotčenými obcemi v okolí lomu Sýkořice, probíhá zjišťovací řízení ve věci dotěžení dobývacího prostoru. Se záměrem zásadně nesouhlasíme!

 

K záměru máme tyto připomínky:

V dokumentaci jsou nejednoznačně uváděné údaje o zahájení a ukončení záměru, neboť na str. 18 je u těžby uvedeno zahájení těžby v roce 2020 a ukončení těžby v roce cca 2031, zatímco na str. 10  je uvedeno „K 31. 12. 2017 bylo v DP Sýkořice (Zbečno) evidováno 2 383 000 m3 bilančních volných zásob určených k vydobytí, při objemové hmotnosti 2,895 t/m3 se jedná o 6 898 785 tun. Při ročním objemu těžby 250 tis. tun bude ložisko Sýkořice B3020900 ve stanoveném DP Sýkořice (Zbečno) č. 70076 exploatováno dalších cca 27,5 let“

 

Těžbou dojde k přiblížení těžby k obydleným oblastem obce Zbečno, které jsou už nyní těžbou enormně zatíženy. Jedná se zejména  o lokalitu u nádraží ČD ve Zbečně, kde dochází k překračování hlukových limitů a enormní prašnosti, zejména při častých havarijních situacích v lomu.

 

V záměru také není řešen vliv vibrací z odstřelů na nemovitosti v dotčených obcích. Podmínka z minulého závěru zjišťovacího řízení, z roku 2007, že „po zahájení clonových odstřelů bude prováděn monitoring seismických účinků v obci u nejbližší zástavby. Objekty, kde bude prováděno měření rychlosti kmitání, budou určeny společně se zástupcem obce“ (viz čj.: 10070/2006/KUSK/OŽP-Ba ze dne 23. 2. 2007, odstavec Otřesy a vibrace ), není dodnes splněna.

 

Minimálně v okolí lomu lze předpokládat negativní vliv na spodní vody a prameny, což je v době zvýšeného rizika dlouhotrvajících suchých období obrovským problémem.

 

V záměru je také uvedená pracovní doba lomu (str. 17) „prodej hotových výrobků zákazníkům, resp. expediční doprava, je provozována výhradně v pracovní dny od pondělí do čtvrtka v denní době od 6,30 do 14,30 hod a v pátek od 6,00 do 12,00 hodin.“ Není však řešena pracovní doba skrývkových prací, těžebních prací a úpravy suroviny. V reálu drtičky často pracují do pozdních večerních hodin a nezastaví se ani o víkendech.

 

Těžba v lomu Sýkořice však má své negativní účinky na zdraví obyvatel dotčených obcí Zbečno a Sýkořice zejména z dopravy vytěženého materiálu a to především v překračováním limitů prašnosti, hluku a výfukových zplodin. Nemovitosti přilehlé ke komunikacím jsou v neustálém ohrožení od otřesů a vibrací silného provozu těžkých nákladních vozidel po silnicích vedoucích vesnickou zástavbou (přičemž není vzato v úvahu, že mnohé rodinné domy pochází z let 1870, např. domy č.p.143 a č.p.167 byly postaveny v roce 1876). Tyto komunikace, procházející obcemi Zbečno a Sýkořice, nejsou na provoz těžkých kamionů z lomu uzpůsobené, nemají vhodné podloží, jsou úzké a většinou chybějí chodníky. Stav jejich povrchu je z důvodu průjezdu těžkých nákladních aut zcela havarijní. To mj. ohrožuje i bezpečnost provozu na těchto komunikacích, např. cyklistů a chodců, takže dochází k nehodám.

 

Většina dopravy kamene (80%) probíhá přes zbečenský Masarykův most přes Berounku postavený v letech 1924 až 1925 s vyznačenou maximální nosností jediného vozidla 23t. Na základě posouzení zatížitelnosti mostu Krajským úřadem byla nosnost mostu zvýšena, ale plánované opravy s tím spjaté neproběhly a údržba mostu je dlouhodobě zanedbaná. Řidiči nákladních automobilů jedoucí z lomu navíc často nerespektují nosnost mostu a vjíždějí na něj ve větším počtu najednou, místo povoleného jednoho vozidla. Most bohužel tvoří jedinou spojnici mezi dvěma částmi obce Zbečno a je pro místní obyvatele nenahraditelný. Dopravou z lomu je tak ničen veřejný majetek pro zisky soukromé firmy.

 

V minulosti docházelo k expedici kamene po železnici a nádraží ve Zbečně je vybaveno funkčním zařízením pro nakládání kameniva na vagony, které ale není vůbec využíváno. Důvodem má být absence překladiště provozovatelem lomu. Ale to není argument, to je problém provozovatele lomu.

 

Lom Sýkořice leží uprostřed CHKO Křivoklátsko, které představuje jednu z nejkrásnějších přírodních oblastí v České republice. Je biosférickou rezervací UNESCO a součástí soustavy Natura 2000. Dotěžení dobývacího prostoru za současných poměrů ohrožuje vysoké přírodní a environmentální hodnoty této oblasti. Mohlo by znamenat i zánik zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, které se zde vyskytují. Nelze vyloučit ani negativní vliv na soustavu Natura 2000. Také se pozmění krajinný ráz údolí Berounky, zejména při exponovaných pohledech do údolí od západu.

 

Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem požadujeme doplnit zpracování hodnocení vlivů na životní prostředí a zdraví lidí záměru dotěžení dobývacího prostoru Sýkořice a posoudit záměr dle zákona.

 

Ve Zbečně dne 11. února 2019

 

 

 

   Mgr. Renáta Embertová,

Předsedkyně Spolku Klíčava